tirsdag 10. september 2013

En plass i verdikjeden

Åpne og innovative IT-løsninger er noe som har kommet for å bli, og spennende "skapermiljøer" produserer oppfinnelser og nye tanker som aldri før. Conduct har vært med på å jobbe med slike miljøer innenfor IT helt fra begynnelsen, og har vært med på opp- og nedturer, og bygget viktige erfaringer underveis.

Det finnes også mange andre selskaper som har brukt oppfinnelsene som springer ut av slike miljøer som verktøy i sine leveranser - bare se på de mange programvareprosjekter som pågår rundt oss i dag så vil en trolig finne open source i hvert eneste ett, i varierende grad.

Men utviklingen går veldig sakte fremover, sammenliknet med andre høyteknologiske bransjer. I prosjektene blir det stadig mer utfordrende å vise til hvilke konkrete gevinster de åpne verktøyene faktisk bringer med seg, ut over valgfrihet for de enkelte utviklings- og arkitektressursene. Det virker som om de nye verktøyene bare brukes som erstatning for de forrige, at de marginale fordelene uansett kommer i skyggen av at arbeidet foregår på omtrent samme måte som før.

mandag 2. september 2013

Tilbake til løsninger

Hvis vårt firma hadde helt frie tøyler, full tillit hos vår kunde, og skulle oppfylle kundens businesscase på den desidert beste måten, hva ville vi tilbudt kunden da?


I IT-bransjen har vi vært vitne til ganske mange endringer de siste tiårene, uten tvil. I bransjens spede begynnelse merkantilt sett, var den eneste måten å anskaffe IT-løsninger på å kjøpe en sammensatt plattform med maskin- og programvare fra en av de svært få leverandørene som fantes. Man kan si at det var en total form for lock-in, med hud og hår. Men gitt at det ikke fantes så mange alternativer på den tiden så var dette en helt kurant modell. Det var et "produkt" man kjøpte, med en gitt prismodell, og en tydelig ansvarsfordeling mellom kunde og leverandør.

Etterhvert ble det av flere grunner grunnlag til å kunne åpne opp modellene mer, noe som førte til en utvikling vi fortsatt ser i dag - nemlig svært mange maskinvareleverandører, og svært mange programvareleverandører. Selv innenfor de største IT-anskaffelser i dag er det vanlig å kunne ta ganske mange valg i forhold til det konkrete puslespillet med maskinvare- og programvarebrikker.

fredag 12. april 2013

Big Data er ….?

Ja, hva er egentlig Big Data? Big Data er i vinden. «Alle» snakker om Big Data. Men hva Big Data er, strides de lærde om.

En litt morsom kommentar fra Mark Marsden, en anerkjent internasjonal spesialist innen IT, på TDWIs BI Symposium i London i mars i år: «Big Data is like teenager sex: It’s exciting, everybody talks about it, but really «doing» it is rare. And even when practiced, it’s done in a very clumsy way!» La meg forsøke å forklare hva Big Data kan være.

Big Data er en ny metode for å utnytte komplekse data
Å utnytte data som støtter moderne virksomheters komplekse behov er utfordrende. Det opprinnelige konseptet datavarehus, der man lagrer og gjør spørring på strukturerte data, er i endring, i takt med økte mengder og økt kompleksitet i de dataene vi ønsker å omdanne til informasjon og kunnskap.

torsdag 28. februar 2013

Det å regne hjem din IT-investering

Våre kunder bruker mange forskjellige måter å vurdere en IT-investering på, og blant de mest generelle er ting som TCO, ROI m.m. Det mange etterhvert har forstått er likevel at en ikke kan slutte å telle kostnader før man er på et tidspunkt der inntekter og/eller besparelser begynner å inntreffe. Og en enda mer vanlig feil er å glemme å også regne inn økte driftsutgifter.

Enkelt sagt kan vi si at en må regne "investering" som alle kostnader forbundet med å innføre endringen i daglig drift i tråd med linjeoppgaver og -ansvar. Dette tallet skal spares inn over tid, ved hjelp av økte driftsinntekter/reduserte driftsutgifter. Business Caset må dermed definere en tidsperiode dette skal skje over for å kunne få godkjent investeringen i utgangspunktet.

torsdag 21. februar 2013

Et bevis på hva åpenhet kan bety

Sun Microsystems Inc hadde etterhvert anskaffet og utviklet en respektabel portefølje med spennende teknologi, ikke minst innenfor det vi i dag samler i "IAM"-begrepet: Identity and Access Management. Eller "Identitets- og Tilgangskontroll" som vi kan oversette det til på norsk.

Som så mange andre store programvareleverandører så hadde Sun produkter som stort sett spilte godt sammen i et heterogent IT-miljø, og kanskje et lite knepp bedre dersom du brukte Sun-produkter også på noen andre områder. Og i likhet med andre hadde Sun rettet sin programvare mot å understøtte forskjellige arbeidsprosesser hos sine kunder, og bygget sine brukergrensesnitt og dokumentasjon opp mot forskjellige (mer eller mindre) beste-praksis måter å arbeide med IAM på. I praksis betyr det at det var en viss sammensmelting av kunders egne arbeidsprosesser og verktøyets måte å implementere nødvendig funksjonalitet på.  Så er det også slik at over tid har bruken av disse systemene ført til en opparbeidelse av viktige data og informasjon. Identiteter eller nøkkelreferanser har blitt samlet i en slags "Identity Master Data"-løsning, og tilsvarende for tilganger og sentralisert tilgangskontroll. Denne informasjonen er noe som ikke alltid like lett kan hentes ut og overføres eller appliseres til andre løsninger.