Hvis jeg tillater meg å sitere fritt fra hukommelsen så forteller Phipps at dersom du bruker en anskaffelsesprosess rettet mot kjøp av lisenser, ja så vil du ende opp med (bombe) å kjøpe lisenser. Ingen av fordelene ved bred oppslutning ("adoption-led") og "det som faktisk fungerer" med fri programvare kan passe inn dersom en benytter disse prosessene. Fri programvare kommer inn i organisasjoner i to trinn, noe vi også har erfart gjennom våre mange oppdrag:
- Fri programvare tas i bruk gjennom prototyping, piloter og ekte testing
- Skalering, driftsoppsett, produksjonssetting kjøpes inn på lik linje med annen programvare (valgfritt)
- Fri programvare har vanskelig for å passe inn i sammenlikningsmodellen (les: det kan finnes bedre løsninger som dere ikke har vurdert)
- Besvarelser, tilbud og evalueringer gjøres på et rent teoretisk grunnlag (les: bokstavkjeks og skryt vektlegges høyere enn objektive resultater)
- Samspillet og kompetansen hos produkt- og tjenesteleverandører er uprøvd i din kontekst (les: du påtar deg ansvaret for "betatesting" av samarbeidet)
- Implisitte forutsetninger kommer først til overflaten når avtaler er inngått (les: du har ingen forutsetning for å vite at tilbudet er fri for "bivirkninger")
- Finn en representativ del av arkitekturen som kan benyttes som prototype for leverandører
- Velg de reelle beslutningsdrivere dere faktisk kommer til å benytte som kriterie for å velge leverandør (nå snakker vi 2, 3, 4 drivere på høyt plan, ikke hvorvidt løsningen støtter en eller annen spesifikasjon)
- Inviter to (evt fler avhengig av din økonomi) leverandører dere har tillit til til å komme og gjennomføre en kontrollert prototype (på begrenset tid) av arkitekturen, og betal dem for jobben. Det trenger ikke å være fullpris, men dere er jo interessert i å finne den beste løsningen - da må dere legge til rette for at dere sammenlikner på best mulig måte.
- Be leverandørene om å presentere resultatet i slutten av perioden, og vurder dem med tanke på beslutningsdriverene
- Krev at prototypen skal kunne overtas, testes og gjennomgås av dere selv i etterkant for å eventuelt etterprøve ting dere er usikre på
Bruk dette som et utgangspunkt til å endre hvordan dere ser på anskaffelse av IT - kostnaden forbundet med dette er enkel å regne på satt opp mot usikkerheten i en teoretisk og uprøvet besvarelse.
Tross alt: hvordan tør dere fortsette med den iboende risikoen dere har i dagens prosess?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar